Nye indlæg

Tjen penge, mens du går på heilpraktikeruddannelsen

Skrevet af Jesper Hollensberg
27-06-2012

Jesper Hollensberg blogger om, hvordan du kan tjene penge, mens du uddanner dig til alternativ behandlerBare rolig. Det er ikke et eller andet smart salgstrick. Eller en helt ny model for, hvordan du kan betale for din heilpraktikeruddannelse. Men den er god nok. Rigtig mange af vores studerende begynder at få indtægter for behandlinger, allerede mens de går på vores uddannelse.

Hvordan hænger det sammen?

Jo, vi opfordrer faktisk alle vores studerende til stille og roligt at begynde at behandle og rådgive samtidig med deres studier. Det er der flere gode grunde til:

• Det bliver aldrig lettere at få supervision, end mens du er i gang med uddannelsen. Som studerende har du adgang til supervision af skolens undervisere i undervisningstiden. Ligesom skolens ledere står til din rådighed under hele forløbet.
  • Jo hurtigere du kommer i gang med at omsætte din viden til praksis, jo dygtigere bliver du i klinikken. Til glæde for både dine klienter og dig selv.
  • Du lærer at tage imod betaling for dine kompetencer, mens dine priser endnu er meget billige (og ja, det er en udfordring for mange).
  • Du tjener dele af eller hele din investering i din uddannelse tilbage, inden du er færdiguddannet.
  • Al erfaring viser, at de, der kommer i gang, mens de er under uddannelse, også er dem, der klarer sig bedst i klinikken bagefter.

Man kan selvfølgelig komme med en masse indvendiger imod, at studerende giver behandling og rådgivning. Mange af dem er rimelige at kigge på. Andre er ”bare” dårlige undskyldninger, som vores studerende bruger for at udskyde beslutningen – og så handler det selvfølgelig om noget andet, som vi så snakker om.

Her kommer de mest almindelige indvendinger:

Er det overhovedet forsvarligt at behandle og rådgive, mens man endnu er studerende?

Ja, så længe du har et realistisk syn på dine egne kompetencer. Vi uddanner vores studerende til at kende deres begrænsninger. Vi ser det som en kvalitet, hvis man har selverkendelse nok til at sige til sine klienter, at man er usikker på, om man kan hjælpe. Og, at man ikke er bleg for at henvise til kolleger eller lægen, hvis man vurderer, at der er brug for det. En klient, der betaler halv pris for behandling hos en studerende, er jo også udmærket klar over, at det er en begrænset ydelse, han eller hun betaler for.

Når det er sagt, så vil mange studerende efter allerede et halvt eller helt års uddannelse være godt klædt på til fx at rådgive en meget stor del af befolkningen med livsstilsygdomme til et bedre helbred. Ligesom du som studerende meget hurtigt bliver i stand til at adressere specifikke akutte og kroniske lidelser med forskellige midler og metoder. Og så er der jo det med supervisionen, som er meget tættere på, så længe du er studerende.

Som studerende giver du derfor ikke deciderede heilpraktiker-konsultationer – og det må du heller ikke reklamere med, at du gør. Men langt de fleste dele af heilpraktikeruddannelsen, som fx irisanalyse, øreakupunktur, kost, urter og homøopati kan du omsætte til praksis mere eller mindre med det samme, du har lært det.

Hvad med skat og moms?

Når du tager betaling for dine ydelser, skal du selvfølgelig betale skat. Enten ved at opgive indtægten som B-indkomst. Eller du kan tage skridtet og oprette eget firma med regnskab, hvor du kan begynde at trække nogle af dine udgifter fra. Du behøver ikke momsregistrere dig, før du tjener over 50.000 om året. Så den beslutning kan du vælge at udskyde, til du er færdiguddannet, og hvor de fleste vælger at arbejde som momsfritaget behandler.

Lad os prøve at regne på det:

Et 1½ times besøg i klinikken hos en etableret heilpraktiker, koster måske 800 kr. Som studerende, vil du sandsynligvis tage 400 kr. for den samme ydelse. Til den pris kan du have 125 konsultationer, før du rammer de 50.000 kr. Det er 2-3 stykker om ugen. Og lidt flere, hvis du sætter prisen ned for de efterfølgende konsultationer, som typisk varer måske 45 min. eller mindre.

50.000 kr. om året er 4.167 kr. om måneden eller omkring 2.500 kr. efter skat.

Heilpraktikeruddannelsen koster uden rabatordninger i gennemsnit 27.817 kr. pr. år, eller 2.318 kr. pr. måned. Så har du 3-4 klienter om ugen og udnytter momsloftet på 50.000 kr. fuldt ud, giver det faktisk overskud i forhold til din investering.

Det er selvfølgelig et tænkt eksempel. Og de fleste studerende har færre klienter end det - i hvert fald i begyndelsen af deres studie. Men det giver dig alligevel en idé om, at det også økonomisk kan være en god idé at komme i gang med at afdrage på din investering, allerede mens du studerer. Og vi har eksempler på studerende, der har financieret deres uddannelse fuldt og helt ved at have klienter ved siden af.

Er der ikke andre love og regler, jeg skal forholde mig til?

Jo, bl.a. Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, samt Persondataloven. Det skal vi nok lære dig om på heilpraktikeruddannelsen.

Så hvad holder dig tilbage? Er det reelle forhold i dit liv, der afgør, at du ikke skal i gang med heilpraktikeruddannelsen eller en af de andre gode behandler-uddannelser? Eller trænger du til at justere dit syn på, hvornår du kan begynde at tjene din investering hjem igen?

Vi gør i hvert fald, hvad vi kan, for at hjælpe dig i gang.

Læs også artiklerne:
Har du råd til at investere i dig selv?
Har du tid til at investere i dig selv?

Interesseret i heilpraktikeruddannelsen?