Nye indlæg

3 tips til kunder i klinikken nu

Skrevet af Jesper Hollensberg
11-08-2011

”Jesper, hvornår holder du det der kursus om markedsføring?”

I sidste nyhedsbrev for kurser og efteruddannelse bad vi dig om hjælp til at gøre vores arbejde endnu bedre. Vi er umådeligt taknemmelige for alle de gode spørgsmål og uvurderlige kommentarer og opfordringer, vi har fået fra dig og andre læsere af nyhedsbrevet. Og vi skal nok vende tilbage med svar på samtlige spørgsmål på et senere tidspunkt i et eller flere nyhedsbreve.

Ét af de spørgsmål, der gik igen mange gange, var en opordring til mig, om igen at afholde mit Kunder i klinikken-kursus. Om markedsføring, bl.a. ved hjælp af internettet og de moderne medier. Og indrømmet, jeg er smigret. Men jeg har simpelt hen ikke tid til at afholde dette kursus i den nærmeste fremtid. Selv om jeg ved, at behovet er stort.

I stedet får du her - kvit og frit - 3 effektive tips, som du kan bruge til at få kunder i klinikken, nu og her. Jeg ved fra kolleger og egne erfaringer, at disse enkle tips virker – meget effektivt endda. Og jeg tør godt garantere, at du helt sikkert vil få nye kunder i klinikken, hvis du følger disse råd.

1. Del din brochure ud i lokalområdet
Indtil du får et vist antal patienter igennem din klinik, skal du i første omgang satse på at bygge din kundekreds op i dit lokalområde. Dér, hvor din klinik ligger. Og det vigtigste i den forbindelse er, at du skal være synlig. Hvis ikke folk ved, du er der, leder de heller ikke efter dig.

At dele din brochure ud i lokalområdet er et af de mest enkle, men stensikre tips, jeg kender: Det er en af de billigste former for markedsføring, du kan lave. Det kræver ingen særlige forudsætninger at gøre det. Og har du tid til at få flere kunder i kalenderen, har du også tiden til at gå ud og dele brochurerne ud.

En brochure behøver ikke at være mere end en A5-side med de vigtigste informationer: Et godt billede af dig selv, information om, hvad du tilbyder i klinikken, dine priser, og – vigtigst af det hele - hvordan man kommer i kontakt med dig.

Begynd med at dele ud, dér hvor de største huse og dyreste biler er. Det er sandsynligvis også dér, folk har bedst råd til at betale for dine behandlinger. (Og ja, jeg ved godt, at du gerne vil hjælpe alle – også dem, der ingen penge har. Men hvis du ingen betalende kunder har, ender du med ikke at hjælpe nogen.)

Ja, men …, tænker du måske. Indvendinger er der nok af. Så lad mig bare tage nogle af dem i opløbet:

”Jeg synes ikke, min brochure er god nok endnu.”
Det kan sagtens være. Men det skal ikke holde dig tilbage. Din brochure kan altid blive bedre. Så del din gamle brochure ud nu, mens du får lavet den nye brochure. Så er der også en grund til at gå en tur mere næste måned. Og jeg vil i næsten alle tilfælde mene, at en dårlig brochure er bedre end ingen brochure.

Bare se på Heilpraktikerskolens gamle hjemmeside. Vi vidste godt, det lignede noget fra 80’erne. Og at den efterhånden var blevet temmelig uoverskuelig at finde rundt på. Men derfor pillede vi den jo ikke ned, mens vi arbejdede på den nye hjemmeside. Og vi fik henvendelser hver uge på baggrund af vores hjemmeside. Det kan da godt være, at din brochure endnu ikke er pæn nok til at komme på opslagstavlen hjemme i stuen hos folk. Men den person, der har brug for din hjælp nu og her, bekymrer sig ikke om indpakningen af budskabet.

Indpakningen betyder rigtig meget, men indholdet kommer først.

”Jeg har prøvet at dele brochuren ud, men det hjalp ikke.”
Nej, så del den ud igen. Samme sted. Når du tilbyder en vare, skal du regne med, at ca. 3 ud af 100 mennesker har brug for varen på det tidspunkt, de møder dig. Du ved det selv. Du læser sikkert heller ikke annoncer for nyt tag til huset, medmindre du har fundet ud af, at det gamle tag trænger til at blive skiftet.

Den dag, du så skal bruge et nyt tag, begynder du til gengæld at kigge dig om. Og kommer der på det tidspunkt et brev ind ad døren fra din lokale tagmand, vil du også læse det. Derfor skal du være synlig hele tiden. Ikke bare en gang imellem.

”Jeg føler mig pinlig tilpas over at skulle dele min egen brochure ud.”
Det er en ret vigtig udfordring, som du må tage dig af. Ellers er der gode odds for, at du aldrig får succes i din klinik. For, hvad er dét, der gør dig utilpas?

Jeg gætter på, at det i bund og grund handler om, at du ikke har tillid til dine egen evner som behandler. For, hvis du kan stå inde for den vare, du leverer, hvad er så problemet med at fortælle din omverden, at du er der? Klar til at hjælpe? Spørg dig selv, om du måske er lidt bange for den dag, patienterne begynder at stå i kø uden for din dør til klnikken. Og begynd så at forestille dig selv som en succesfuld behandler, mens du mærker efter, hvad der sker inden i.

Det kan du passende gøre, mens du går rundt og deler din brochure ud …

2. Brug lokalaviserne
Måske har du prøvet at annoncere. Så ved du, at det er forholdsvis dyrt i forhold til udbyttet. Jeg vil dog ikke afvise at en lille annonce i lokalavisen flere gange i løbet af året kan være en god idé. For rigtig mange mennesker læser faktisk deres lokale avis hver uge, nærmest fra ende til anden.

Men langt bedre er det, hvis du kan få en artikel i avisen. De fleste mennesker har den holdning, at hvis noget har stået i avisen, så må det være både rigtigt og godt. En artikel gør meget for din troværdighed i folks øjne. Samtidig kan avisartiklen indeholde mere information og fylde meget mere, end du har råd til at betale dig fra i en annonce.

Det kræver selvfølgelg lidt mere arbejde af dig. Du skal kontakte en journalist eller redaktør på lokalavisen og overbevise dem om, hvorfor de nu skal skrive en artikel om netop dig. Nogle gange er den lokale vinkel nok. Alene det, at du er fra byen, kan være grund nok til, at du kommer i avisen, hvis der ikke har stået noget om dig før. Men det er dog sjældent, at det gør det alene. Og kan du få en aktuel begivenhed med i artiklen, er det bedre. Eksempelvis, at du indvier nye lokaler, tilbyder en helt ny type behandling, udvider åbningstiden, eller hvad det nu kan være.

Ofte vil lokalaviserne også være lettere at overtale, hvis du køber en annonce samtidigt. Og så skal du overveje, om ikke det er pengene værd. For så får du pludselig både en annonce og en artikel for pengene.

Kan du selv skrive, eller kender du én, der kan, er det også en fordel. På rigtig mange lokalaviser, er der måske kun én journalist ansat. Og det vil være en lettelse for ham eller hende at få en færdig artikel serveret, som er lige til at sætte i trykken. Et godt eller interessant billede kan også være afgørende. Hvis journalisten er nødt til at vælge mellem to artikler, er det oftest den med det bedste billede, der kommer i avisen.

Jeg har selv skrevet de fleste af de artikler, Heilpraktikerskolen og min egen klinik har haft i lokalaviserne. Og jeg har vel fået en artikel i avisen over halvdelen af de gange, jeg har sendt noget til en lokalavis. Da jeg i efteråret 2010 startede klinik i Viborg, fik jeg en artikel i Viborg lokalavis. Det alene gav mig mere end 10 patienter i løbet af de første 14 dage. Og jeg har talt med lige så mange, som har læst artiklen, og som regner med at bestille tid hos mig på et senere tidspunkt.

Jeg kan sige meget mere omkring pressemeddelelser og artikler i aviserne. Her vil jeg blot minde om en enkelt ting. En artikel er ikke en annonce. Artiklen præsenterer dig og din klinik. Om hele den historie, du gerne vil fortælle, er med, er faktisk mindre vigtigt. Igen handler det om, at folk skal finde ud af, at du er der. De personer, der har brug for din hjælp, skal nok selv undersøge mere, når de har læst artiklen om dig.

3. Hold foredrag
Sidste tip i denne omgang handler ikke kun om synlighed, men også om troværdighed. Hvad spørger folk dig om, når de henvender sig til dig i klinikken? ”Kan du hjælpe mig?” Det er det vigtigste. Folk vil vide, om du kan hjælpe dem med deres problemer. Og de skal have tillid til dig, hvis du svarer ja. Du skal være troværdig.

Tænk på, hvad der gør andre mennesker troværdige i dine øjne. Vi danner os allerede en mening i det øjeblik, vi møder andre mennesker. Den personlige kemi mennesker imellem betyder rigtig meget. Derfor er du nødt til at give folk en mulighed for at møde dig.

Derefter lytter du til, hvad folk siger. Lyder det som om, de har forstand på det, de snakker om? Hvis ja, så tror vi på, at de også er dygtige til resten af deres arbejde. Selvfølgelig kan du fortælle vidt og bredt, hvor god og dygtig en behandler, du er. Og hvis du gør det tilstrækkeligt mange gange, er der helt sikker også nogen, der ender med at tro på det. Men det virker bare meget bedre, hvis du kan fortælle folk noget, så de selv begynder at tænke, at du er dygtig.

Derfor skal du ud og holde foredrag. Om nogle af de emner, du har forstand på. Vægttab og mere energi er stensikre temaer, som stadig trækker folk til. Men du skiller dig mere ud fra mængden, hvis du vælger nogle lidt mere personlige emner. Det vigtigste er, at du fortæller om noget, du har forstand på og noget, du brænder for. Så vil din begejstring automatisk smitte af på tilhørerne.

Og det tæller også, at du samler en flok gode venner og måske nogle af deres venner hjemme i din egen stue. Selv om du selvfølgelig også kan finde billige lokaler på det lokale bibliotek, forsamlings- eller medborgerhus, eller hvad ved jeg, hvis du gerne vil bredere ud.

Og hvordan får du så folk til at komme til dit forebrag? Du kan jo starte med at kontakte lokalavisen og dele brochurer ud i dit lokalområde …

Kunne du bruge disse tips?
Har du spørgsmål, kommentarer eller andre råd, du gerne vil dele med andre? Så skriv dem herunder, så kan vi fortsætte debatten Jeg vil selvfølgelig også meget gerne høre, hvor mange nye kunder, du får ved at følge disse tips.


Kommentarer

  • #1
  • doris damsgaard
    19-08-2011 16:04
    Jeg får lyst til at supplere alle disse gode råd med egne oplevelser med gratis markedsføring af mkn klinik.

    Jeg har holdt masser af foredrag – gratis – i alle mulige foreninger – de siger sjældent nej til et gratis foredrag –

    Har du overheads eller power point er det fint – folk er audio-visuelle nu til dags – det er tv-generationen ! –
    Kan du ikke selv lave det – så få det lavet professionelt – du vil få meget glæde af det*! Det støtter et foredrag - man kan sige at det er "skelettet" i foredraget.De fleste steder har de fremviser udstyr -

    Jeg havde meget sukces med at ”ofre” 3 gratis behandlinger på et gavekort - serveret i pausen med humor, f. eks klistret under stolene – inden folk kommer ind – og en bemærkning om at det gælder om at få en god plads….

    Man kan også lave en lille test eller ”prøvebehandling” - hvis man er sikker - evt. kan man lave en aftale med arrangørerne at de finder en ”model” – og at man så har en snak med vedkommende forud – det kunne være smertebehandling eller andet –

    Man skal bare ikke love noget – forud!

    Hav brochurer eller ”flyers” med samt kalender og aftalekort.
    Netop aftalekort eller mødekort kan det betale sig at ofre kidt på. Udover at fortælle, hvad du byder på, så kan der være info om buruter og p-pladser i området, måske en kortskitse af din kliniks beliggenhed og selvfølgelig navn ogadresse, tlf, e-mail og web-side, hvis du har sådan een.

    Man kan give rabat på 1.gangs beh som er booket ved foredraget osv osv-
    - og en enkelt behandling er sjældent nok – men så er de kommet i gang – jeg havde iøvrigt et tilbud, hvor vi kunne se, at det ville blive aktuelt - et 10-turs kort med en pæn rabat.

    Et par afprøvede reklame drys fra en sukcesfuld tid –

    Bedste hilsner
    Doris


1 

Skriv en kommentar

 
Få flere tips og artikler med Heilpraktikerskolens nyheds-mail
Vind et gratis kursus.
Meld dig til et eller begge Heilpraktikerskolens nyhedsbreve.
 
Nyheder om skole og uddannelse




Nyheder om kurser og efteruddannelse




John Andrews Modern Iridology update



 


Først og fremmest til dig, der er interesseret i Heilpraktikerskolen og uddannelsen til heilpraktiker. Her får du nyheder fra heilpraktik-kens verden, om skolen, uddan-nelsen til heilpraktiker, informa-tionsmøder og meget andet.




Først og fremmest til behandlere. Her får du tips til behandlere og nyt om kurser og enkeltfag på Heilpraktikerskolen.

 

 

 

 

Nyheder om Moderne irisanalyse med John Andrews i Danmark. Nyhedsbrevet er på engelsk




Se seneste nyhedsbreve ...

 

Heilpraktikerskolen | Skovvejen 29, 8850 Bjerringbro  | Tlf.: +45 60 88 50 70 | heilpraktikerskolen@heilpraktikerskolen.dk