Nye indlæg

3 trin til at komme i gang med foredrag

Skrevet af Jesper Hollensberg
25-08-2011

At holde gratis foredrag i dit lokalområde er en fantastisk måde at få nye kunder i klinikken på. Når folk har set dig an på biblioteket eller i medborgerhuset, har de meget større tillid til, at du rent faktisk ved noget om dit fag. Og de tror meget mere på, at du måske også kan hjælpe dem med deres specifikke problemer.

Men det kan da være en udfordring at holde sit første foredrag. Og hvad skal du fortælle om? Her er tre trin, der kan hjælpe dig til at finde emnet for dit næste foredrag:

1) Skriv 10 ting ned, du har hjulpet folk med i klinikken. Find de områder, som mange flere kan have glæde af at høre om. Fx stress, allergi, overvægt, smerter, motion, generelle livsstilsproblematikker, barnløshed osv.

2) Skriv stikord ned til hvert punkt om alt, hvad du ved om emnet. Råd og behandling, teknikker og øvelser, som du ved og måske har erfaring med kan hjælpe folk, der har problemer inden for det emne.

3) Kig på din liste, og vælg det punkt ud, som har mest almen interesse, som flest mennesker kan få noget ud af at høre om. - Så har du emnet til dit første foredrag. Er der flere punkter, der kæmper om førstepladsen, så vælg det, du brænder mest for og ved mest om.

Og husk så på, at et foredrag ikke nødvendigvis er decideret undervisning. Til et gratis foredrag præsenterer du et emne, og du giver folk nogle konkrete redskaber med hjem. Gerne med eksempler fra det virkelige liv. Men du skal ikke nødvendigvis forære hele din butik væk. Læg op til, at du i dine individuelle konsultationer kan gå meget dybere ind i hver problematik.

Min holdning er dog, at du hellere må give for meget end for lidt. Vi ved jo alle sammen godt, at vi skal passe bedre på os selv, end vi gør. Sove mere, spise bedre, dyrke motion osv. Men derfor har vi alligevel ofte brug for professionel hjælp og et kærligt skub til at føre det ud i livet. Du skal ikke være bange for fx at give specifikke kostråd til dit foredrag. Folk skal nok komme til dig for at få mere, når de har brug for det.

Jo mere, du giver af din viden, jo mere demonstrerer du, at du er ekspert på området. Og vi kan alle sammen godt lide at være sammen med mennesker, der giver af sig selv, ikke? Folk vil også gerne have, du er rar at være sammen med, når de besøger din klinik.

Husk selvfølgelig rigeligt med visitkort og brochurer, når du holder dit foredrag.


Kommentarer

  • #1
  • doris damsgaard
    27-08-2011 13:09
    - Hej, så er jeg her igen -
    Tips og selvfølgeligheder til en ny foredragsholder.

    Skriv en struktur på dit foredrag: Inledning, præsetation af dig selv, din kkinik, din baggrund og uddannelse.
    fortæl om patientsikkerhed, at vi har tavshedspligt, at vi nok fører en journal, men at den er låst inde, og hvis det er en elektronisk journal, så er den skrivebeskyttet, d.v.s. at ingen uden dig selv, kan åbne den.
    Fortæl også om du svarer på spørgsmål undervejs eller til sidst i foredraget.Der kommer altid spørgsmål. Det kan virke lidt skræmmende, for hvad nu, hvis jeg ikke kan svare?
    Selvfølgelig kan du det! - om ikke andet, så kan du sige, at det kan du ikke svare på her og nu, men du vil gerne undersøge sagen, og så må spørgeren tage kontakt til dig senere pr.telefon eller e-mail.

    Når du laver dit foredrag:
    Tag en kasket på,hvorpå der står: Jeg ved intet om
    heilpraktik eller alternativ behandling i det hele taget!
    (så har du billedet af en eller flere tilhørere!)
    - så har du en guide-libe for, hvordan du skal holde dit foredrag.
    Sig aldrig noget, der er "indforstået - hvis du bruger fagudtryk, så forklar dem!

    Del dit foredrag op i flere moduler - afsnit alt efter om det er et offentligt foredrag eller en lukket kreds, f. eks. en forening.

    Foredrag i en forening:
    Der er altid en kaffepause, hvor tilhørerne i en forening skal have kaffe og kage. Den varer nemt ½ time for dit vedkommende - og du kan jo godt snakke, selv om tilhørerne ikke er færdige med kaffen!
    Du er heldig, hvis du når at drikke din te, for der er altid nogen, der tror at nu kan de spørge dig om alle deres dårligdomme! Sig høfligt og venligt, at det bliver I nødt til at snakke om til sidst- (så har de fleste travlt med at komme hjem -og så bliver det sjældent så omfattende - men iøvrigt så styrer du jo selv den samtale).
    I kaffepausen kan du så lave alt det sjove: Udtrækning af vindere på gavekort, uddeling af brochurer for produkter, som du har fået sponsoreret af den lokale helsekost, Matas eller dit eget bagland, -
    Man kan også lægge et par af de bedsre brochuirer ved hver plads inden foredraget begynder, men så sidder folk måske og læser i dem i stedet for at høre efter dig!

    En god idé er at lave en lille demo i 2. halvdel af foredraget. Det kan være af et produkt, af en behandling o.s.v. Det gør foredraget levende og interessant og tiden flyver afsted.

    Netop tiden er vigtig - du skal begynde præcist - og slutte præcist.Ikke noget med at give ekstra- nummer!
    Der kan være nogen, som skal nå en bus, har babysitter o.s.v. Vi skal respektere tilhørernes tid.
    Øv dig i forvejen og tag tid på dit foredrag, så du har en idé om, hvad du byder på. Kort det ned, hvis for langt.
    Hellere for korte indslag end dem, der er så lange at folk begynder at kede sig!
    - og til at holde "styr" på alt dette er en lille serie med over-heads eller power-point dias en fantastisk hjælp. Det er simpelthemn skelettet i et godt foredrag, og du ryger ikke af sporet undervejs.
    Du kan kommentere hvert billede (som også kan være en vigtig tekst)- meget eller lidt - efter behov og tid.
    - og så kan du jo have et minut-ur foran dig - så du diskret kan holde øje med tiden.
    Ang. tider: Aftal med arrangøren hvornår de vil holde kaffepaure og hvor længe - og du bestemmer, hvornår du slutter! Hellere for lidt end for meget.
    De kan måske have noget at snakke om efter dit foredrag- og så kan de jo bare fortsætte.

    og så vil du opleve, at når dit foredrag er slut- så er der næsten altid nogen, der vil bestille en tid - så vær parat med kuglepen og kalender samt mødekort*!
    Det at holde foredrag i foreninger og lukkede kredse er taknemligt og nemt.

    Offentlige foredrag, f. eks. på en messe eller i forbindelse med udstillinger og lignende er meget mere krævende og kræver rutine og en vis professionalisme.

    - God fornøjelse- det er sjovt at komme ud og møde folket!
    - og det gi´r kunder!

    Bedste hilsner fra en, der har brugt denne markedsføringsmetode rigtig meget.
    Doris.


    Folk elsker at "få nopget med hjem" -


    Dernæst dit emne, fv. eks. allergi.
    Fortæl kort om, hvad det egentlig er, hvad der trigger det, hvilke symptomer, hvordan du kan tjekke patientens
    allergi, jhvordan du kan hjælpe.
    Fortæl om eventuelle reaketioner på behandlingen som normal tkan forventes,


1 

Skriv en kommentar

 
Få flere tips og artikler med Heilpraktikerskolens nyheds-mail
Vind et gratis kursus.
Meld dig til et eller begge Heilpraktikerskolens nyhedsbreve.
 
Nyheder om skole og uddannelse




Nyheder om kurser og efteruddannelse




John Andrews Modern Iridology update



 


Først og fremmest til dig, der er interesseret i Heilpraktikerskolen og uddannelsen til heilpraktiker. Her får du nyheder fra heilpraktik-kens verden, om skolen, uddan-nelsen til heilpraktiker, informa-tionsmøder og meget andet.




Først og fremmest til behandlere. Her får du tips til behandlere og nyt om kurser og enkeltfag på Heilpraktikerskolen.

 

 

 

 

Nyheder om Moderne irisanalyse med John Andrews i Danmark. Nyhedsbrevet er på engelsk




Se seneste nyhedsbreve ...

 

Heilpraktikerskolen | Vestergade 38, 8600 Silkeborg  | Tlf.: +45 60 88 50 70 | skole@heilpraktiker.dk